.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آزادراه تهران-شمال:غرب مازندران فرصت‌ها وچالش ها

عمليات اجرايي ساخت آزاد راه تهران - شمال در روز ? ???آذر ? ???به عنوان يك نياز اساسي و ضرورت محلي، منطقه‌اي و ملي با هدف كوتاه كردن اين مسير آغاز شده است.

با راه‌اندازي اين آزاد راه، مسافت تهران تا چالوس از چهار ساعت به ??/?? ساعت كاهش مي‌يابد.

بهر حال اين آزاد راه دير يازود به بهره‌برداري خواهد رسيد،اما به تاكيد جمعي از كارشناسان و مسئولان غرب مازندران، در صورت آينده‌نگري و سازماندهي نشدن اوضاع كلي منطقه قبل از بهره‌برداري اين آزاد راه، نوعي لجام گسيختگي و بي‌برنامگي به ويژه در چالوس و نوشهر حاكم خواهد شد.

در چنين شرايطي ، زندگي براي اقشاركم درآمد منطقه بسيار سخت و غير قابل تحمل مي‌شود و هزينه‌هاي بالاي زندگي گردشگران نيز غير متعارف خواهد شد وحتي مي‌تواند روي حضور گردشگران اثرات منفي داشته باشد.

اين كارشناسان ، بررسي همه جانبه در ابعاد اقتصادي، اجتماعي، اكولوژيكي و به عنوان مهمترين اشكال و فرم‌هاي تاثيرگذاري بزرگراه و تاثيرپذيري اين منطقه به ويژه دگرگوني در ساختار فضايي - كالبدي شهرهاي چالوس و نوشهر را ضروري مي‌دانند.

به اعتقاد آنان، اثراث و تبعات يك پروژه ملي همچون آزادراه تهران- شمال را بايستي علاوه بر تاثيرگذاري منطقه‌اي به صورت كلان نگريست و مورد ارزيابي و دقت نظر قرار داد.

غرب مازندران از نور تا رامسر قطب پرجاذبه گردشگري‌ايران به‌عنوان‌بهترين، جذاب‌ترين و كوتاه‌ترين مسير(مقصد)براي گردشگران داخلي و به ويژه اهالي تهران بزرگ و كرج و ديگر نقاط اين محدوده پرجميعت كشور است.

كارشناسان امر، تدوين برنامه جامع در زمينه‌هاي حمل و نقل ، توسعه‌راه‌ها، ساماندهي سواحل، تامين امكانات رفاهي و خدماتي، ورزشي ، فرهنگي و امنيتي اين منطقه را امري اجتناب ناپذير مي‌دانند.

" انوشيروان محسني " نماينده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار ايرنا گفت : چون چالوس ورودي آزاد راه تهران - شمال است بايد ظرفيت ها، بستر و امكانات لازم در اين شهر فراهم شود.

وي اجراي برنامه‌هاي در نظر گرفته شده شهري در ارتباط با اين آزاد راه براي رفع مشكل ترافيك شهر چالوس را امري الزامي دانست.

وي اظهار داشت : در برنامه‌هاي ساخت ازاد راه تهران و شمال شهر چالوس بايد به عنوان قطعه ? ???مد نظر قرار گيرد و تقاطع‌هاي ورودي ياتونل زيرگذر يا روگذر و تقاطع‌هاي هم سطح كه مد نظر است،احداث شود.

به گفته او با بهره‌برداري اين ازاد راه ، برخي از نهادها از جمله نيروي انتظامي بايد به تناسب جمعيت ارتقاء يافته و امكانات زيادي دريافت كنند.

" مهدي سنايي" عضو هيات علمي دانشگاه‌آزاد نوشهر و چالوس در مقاله‌اي به همين منظور تاكيد كرد : با آينده نگري و پيش بيني دقيق، وضعيت منطقه و نيازهاي آن برآورد شود.

وي خاطرنشان كرد : بايستي طرح جامع گردشگري منطقه تهيه و تنظيم شود و همزمان مديريت كارآمد در بخش‌هاي مختلف آن به كار گمارده شود.

اين استاد دانشگاه ادامه داد : در بعد اكولوژيكي ، كابردهاي اراضي به صورت جدي و بدون دخل و تصرف‌هاي سودجويانه و غيرقانوني، تعيين و تثبيت شوند و مشخص شود كه تا كجا بايستي كشاورزي باشد و تا كجا ساخت و سازها ادامه يابد.

وي بيان داشت : با تعيين و تثبيت كاربري از فروش اراضي و باغات و آن جاهايي كه استعدادهاي ويژه‌اي دارند، بهتر است به عنوان جاذبه‌هاي گردشگري پا بر جا بمانند و از تغييركاربري جلوگيري شود.

وي تبديل سيستم جمع‌آوري زباله منطقه به كمپوست به استفاده شيوه‌هاي نوين و همسو و بازسازي شدن شبكه‌هاي درون منطقه‌اي مطابق با نيازهاي آتي منطقه و برخورد با اموال عمومي و منابع طبيعي جهت حفظ و نگهداري جاذبه‌هاي طبيعي را از ديگر راه كارهاي رفع مشكلات در اين شهرستانها برشمرد.

به اعتقاد كارشناسان به دليل كاهش مسافت آزاد راه، چه بساعده‌اي با كار در تهران، مقيم شمال گردند واين روند موجب تغيير سريع دربافت جمعيتي، آداب اجتماعي و اقتصادي منطقه مي‌شود.

ديگر عضو هيات علمي دانشگاه آزاد واحد نوشهر و چالوس تصريح كرد : پروژه بزرگ آزاد راه تهران - شمال مردم منطقه شمال را متحول خواهد كرد و به‌ويژه از نظر گردشگري، تغييرات زيادي در منطقه بوجود مي‌آيد.

" كياوش سراني " ادامه داد : برغم آشنا بودن مردم منطقه بامسايل‌گردشگري ولي نهادهاي مسئول و آموزشي بايد براي آشنايي و هماهنگي شدن اهالي با وضع جديد و هجوم گردشگران فرهنگ‌سازي كنند.

وي با اشاره به افزايش ناهنجاريها پس از بهره‌برداري اين آزاد راه تاكيد كرد : مسئولان امر بايد براي مهار اين ناهنجاريهاي برنامه‌ريزي كنند.

وي افزود: قبل از بهره‌برداري اين آزادراه،اين منطقه نيازبه سرمايه‌گذاري دارد و سرمايه‌گذاران بايد حمايت شوند.

سراني خواستار اولويت دادن به مردم بومي دراستفاده ازفرصت‌هاي شغلي پيش آمده شد و گفت: اگرمردم منطقه از مزاياي ساخت آزادراه بهره‌مند نشوند، خود را مغبون حس خواهند كرد.

كارشناسان ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد،افزايش انگيزه‌سرمايه‌گذاري درمنطقه، بالارفتن درآمد ساكنان محلي، رونق بندر نوشهر و كاهش مصرف سوخت را از جمله مزايا و تغييرات سريع در بافت شهري و مشكلات زيست محيطي و فرهنگي راازجمله تبعات منفي ساخت آزاد راه عنوان مي‌كنند.

رييس حفاظت محيط زيست نوشهر وچالوس گفت : مجري پروژه اين طرح ملي متعهد شده كه در اطراف آزادراه به جز تاسيسات رفاهي مشخص شده، ساخت وساز انجام نشود.

" مهرنوش كياكجوري " به خبرنگار ايرنا افزود : ? ???كيلومتر از طول اين آزاد راه، در منطقه حفاظت شده البرز مركزي قرار دارد و در اين منطقه،تنها ساخت تونل سه خط البرز به طول شش هزار و ? ????متري آغاز شده است.

وي با بيان اينكه در قسمت ? ???كيلومتر منطقه حفاظت شده‌البرز مركزي، هنوز طرح زيست محيطي ارايه نشده است، گفت : كارهاي عمراني، نياز جامعه است و خواه ناخواه باعث تخريب مي‌شود ولي هدف ماآن است كه كمترين تخريب واردشود.

وي گفت : در شهرهاي منطقه بايد با تامين امكانات لازم خدماتي و رفاهي به رونق صنعت اكوتوريسم بينجامد.

كياكجوري بر لزوم ظرفيت يابي اين منطقه گردشگرپذير تاكيد كرد و گفت :
تاكنون برنامه‌اي به ما ارايه نشده كه پس از ساخت آزاد راه چه‌تمهيداتي انجام شود.

يك مسوول سابق درسازمان جنگل‌ها و مراتع گفت : هر ساله ميليونها مسافر به غرب مازندران سفر مي‌كنند ولي متاسفانه در شمال كشور ساختار مناسبي‌براي پاسخگويي به حق طبيعي اين مسافران وجود ندارد.

" ناصرقلي صفاري " افزود: غرب مازندران هنوز جاده كنارگذر مناسبي‌ندارد، به طوري كه تعريض جاده نوشهر - رامسر از سال ? ???تاكنون در دست اقدام است.

وي تصريح كرد : زباله شهرهاي شمالي، اغلب در جنگل دفع و دفن مي‌شود و سوزاندن زباله در بعضي از مناطق بسيار ناخوشايند است.

صفاري گفت : با ارايه تسهيلات كم بهره، احداث شهرك و مجتمع‌هاي گردشگري در غرب مازندران ضروري است.

اين كارشناس بيان داشت : شهردار هر شهر مسوول هماهنگي كليه فعاليت‌هاي عمراني آن شهر شود و برنامه حداقل صد ساله را با محاسبه‌رشد جمعيت و گسترش محدوده شهري تدوين كند.

صفاري ادامه داد : ادارات منابع طبيعي با اجراي طرح‌هاي آبخيزداري در كنار جاده‌ها و رودخانه‌ها براي جلوگيري از سيل و ريزش كوه و تخريب جاده‌ها امنيت ايجاد كند.

" حق الله كثيري " معاون فرماندار نوشهر، تدوين طرح جامع متناسب باورود مسافران به منطقه غرب مازندران را قبل از بهره‌برداري آزادراه تهران- شمال امري اجتناب ناپذير دانست.

" اسماعيل افتخاري " شهردار نوشهر و " جعفرقلي راهب" نماينده مردم‌رامسر و تنكابن برغم درخواست مكرر خبرنگار ايرنا، حاضر به انجام مصاحبه در اين رابطه نشدند.

كارشناسان مي‌گويند: از آنجائيكه افزايش تعداد مسافرين با امكانات درنظر گرفته شده در غرب مازندران همخواني ندارد بنابراين ضرورت افزايش اعتبارات براي ساخت اماكن تفريحي به عنوان يك نياز جدي دراين مناطق مطرح است.

شماري از شهروندان ومسئولان غرب مازندران ، از برنامه‌ريزان و مسئولان امر خواستند تا با رويكرد نوين، مديريت وبرنامه‌ريزي و تخصيص اعتبارات ويژه توسعه زيرساختارها، غرب مازندران را به عنوان منطقه گردشگري درنظربگيرند.

در غرب مازندران ? ???واحد اقامتي و ? ???واحد پذيرايي فعاليت دارد.

به گفته كارشناسان امكانات گردشگري موجود در غرب مازندران، حدود? ???درصد نياز مسافران را پاسخگو است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.129 seconds.